Thursday, May 3, 2012

Με δάκτυλο του πάππα 1285 χρόνια από μια άγνωστη πολιορκία της Κωνσταντινουπόλεως, που επιχείρησαν οι εικονόφιλοι...

Γράφει από την Αθήνα, ο συνεργάτης του xronos gr, συγγραφέας - λαογράφος Γιώργος Λεκάκης - www.lekakis.com 
Συμπληρώνονται 1285 από μια σχετικά άγνωστη πολιορκία κατά της Κωνσταντινουπόλεως (18.4.727)  και μια στάση κατά του αυτοκράτορος της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, που υποκίνησε ο πάππας και εξετέλεσαν οι εικονόφιλοι.
Η εικονομαχία ξεκίνησε από τις - πάντα πρωτοπόρες - μικρασιατικές επαρχίες της Αυτοκρατορίας. Τις ιδέες της ασπάσθηκε ο αυτοκράτωρ Λέων Α΄ (711-741), ενώ πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ήταν ο Γερμανός Α΄ (715-730). Και κάπως έτσι ξεκίνησε η εικονοκλαστική πολιτική των Ισαύρων.
Τότε (θέρος του 726) στην Ελλάδα συνέβη μια υποθαλάσσια ηφαιστειώδης έκρηξη, η οποία έγινε αισθητή έως τα παράλια της Μικράς Ασίας και της Μακεδονίας! Το κέντρο της εκρήξεως ήταν μεταξύ των νήσων Θήρας και Θηρασίας. Διότι απ' εκεί αναπήδησαν στην επιφάνεια της θάλασσας νέοι όγκοι, οι οποίοι ενώθηκαν με την αρχαία ηφαιστειώδη νήσο Ιερά (Παλαιά Καϋμένη). Ιδού πώς περιγράφει ο ιστορικός Νικηφόρος το συμβάν, «που δεν πρέπει να παραβλέψουμε», όπως λέει: «Οίον δε κατά τους χρόνους εκείνους περί τας νήσους της τε Θήρας και Θηρασίας καλουμένας, συμβέβηκεν αι προς τω Κρητικώ πελάγει κείνται, παραδραμείν ουκ άξιον. Θέρους ώρας ενεστηκυίας συνηνέχθη τον θαλάττιον βυθόν πλείστον ότι καπνώδη ατμόν εξερεύγεσθαι, εξ ου επί πολύ πυκνουμένου του αέρας πυρ εξαφθήναι, και μετά το πυρ λίθους κισσιρώδεις διεκβρασθήναι εις πλήθος μέγιστον, ώστε εις είδος νήσου τους λίθους συστήναι, ενωθήναί τε την γην τη Ιερά καλουμένη νήσω, ην δη και αυτήν φασι τω ομοίω τρόπω του βυθίου αναδοθήναι χώρου, καθάπερ και τας ρηθείσας λόγος Θήραν και Θηρασίων νήσους. Τω απείρω δε πλήθει των αναδιδομένων λίθων ανά πάσαν κατεστορέσθαι την εκείνη θάλασσαν, ενθένδε τε αφίκεσθαι άρχις Αβύδου και της Ασιάτιδος παραθαλασσίου, υπεκκαίεσθαι δε το προσπελάζον ρείθρον ως μηδέ θιγγάνειν αυτού τινα ικανώς έχειν» ("Brev. Hist.").
Οι εικονομάχοι είπαν τότε πως το γεωλογικό αυτό φαινόμενο ήταν εκδήλωση της θείας οργής, για την υπέρμετρη προσκύνηση των εικόνων. Οι ορθόδοξοι εικονόφιλοι είπαν πως το γεωλογικό αυτό φαινόμενο ήταν.α εκδήλωση της θείας οργής, για τον. πόλεμο των εικόνων, που είχε ανοίξει ο εικονομάχος Λέων. Όλα τα νομίσματα έχουν δυο όψεις .
Όταν ο αυτοκράτωρ Λεων Γ΄ ο Ίσαυρος κατήργησε την προσκύνηση των εικόνων στις εκκλησιές, οι Έλληνες εικονόφιλοι - υποκινούμενοι και από τον πάππα Γρηγόριο Β΄ - τον είπαν «σαρακηνόφρονα» και έχοντες και παράπονα από τις καταχρήσεις των Βυζαντινών αρχόντων, εξηγέρθησαν εναντίον της δυναστείας. Μαζί τους συντάχθηκαν και οι Κυκλαδικοί, κάτοικοι των Κυκλάδων του τότε «Θέματος Αιγαίου», με τον στόλο τους («συμφωνήσαντες Ελλαδικοί τε και οι των Κυκλάδων νήσων» γράφει ο χρονογράφος Θεοφάνης).
Τότε τουρμάρχης (δηλ. στρατιωτικός διοικητής τούρμας = υποδιαίρεση Θέματος) της Ελλάδος ήταν ο Αγαλλιανός. Ο Αγαλλιανός - και κάποιος Στέφανος - ετέθησαν επί κεφαλής αυτού του κινήματος των Ελλήνων. Για τον βίο του Αγαλλιανού λίγα μας είναι γνωστά, δεδομένου ότι οι Βυζαντινοί συγγραφείς τον αγνοούν επιδεικτικά (έτσι γίνεται στην Ιστορία με τους ηττημένους). Ο Αγαλλιανός ίσως και να κρατούσε από τις Κυκλάδες, δεδομένου ότι το όνομα αυτό απαντάται ακόμη στην Πάρο (αλλά και στα Επτάνησα, σε Κέρκυρα, Παξούς, Ζάκυνθο, ενώ πολλάκις το όνομα γράφεται και με ένα «λ»).
Πάντως ήταν αυτός που για χάρι του ονοματίσθηκε Κονοσκάλι η πόρτα της Πόλεως, διότι παρίστατο στον λιμένα όταν κτιζόταν, και η πύλη έλαβε αυτό το όνομα διότι ο τουρμάρχης εκαλείτο Κοντοσκέλης - ίσως διότι είχε μικρά σκέλη (πόδια).
Οι εικονόφιλοι επαναστάτες, λοιπόν, συγκρότησαν στόλο και ανακήρυξαν αυτοκράτορα ή βασιλιά της Ελλάδος κάποιον Κοσμά (κατ' άλλους το όνομα αυτού ήταν Θωμάς), πιθανόν συμπολίτη του Αγαλλιανού. Και έπλευσαν κατά της Κωνσταντινουπόλεως! Στην ναυμαχία (που έγινε στις 18.4.727) ο στόλος τους κατεστράφη από το υγρό πυρ, κάτω από τα τείχη της Πόλεως. 
Ο Αγαλλιανός, μη θέλοντας να συλληφθεί ζωντανός, μαντεύοντας τι τον περιμένει, έπεσε με τα όπλα του και την βαρειά του εξάρτυση μέσα στην θάλασσα και αυτοκτόνησε. 
Οι επιζήσαντες της ναυμαχίας επαναστάτες συνελήφθησαν. Μεταξύ αυτών και ο Στέφανος και ο «αυτοκράτωρ» Κοσμάς, οι οποίοι με διαταγή του Λέοντος αποκεφαλίσθηκαν. Ήταν ο «βασιλιάς» (αν και σφετεριστής και ψευδοεστεμμένος) με την μικρότερη θητεία στην ελληνική πολιτική Ιστορία.
Ο Λέων προχώρησε ανένδοτος στην εφαρμογή των σχεδίων του: Ανάγκασε τον ηπίων τόνων πατριάρχη Γερμανό σε παραίτηση (730) και εξέδωσε το πρώτο διάταγμα κατά των εικόνων. Στην εφαρμογή του διατάγματος αντιτάχθηκε ο πάππας της Ρώμης, Γρηγόριος Γ΄ (731-741). Συγκάλεσε σύνοδο στην Ρώμη και απεφάνθη εναντίον των εικονομάχων (Νοέμβριος 731). Τώρα έπρεπε τις αποφάσεις της Συνόδου της Ρώμης ν' ασπασθεί και η Εκκλησία της Ελλάδος, αφού διατελούσε υπό την εποπτεία του επισκόπου της Ρώμης. Αλλά επειδή αξία στην πολιτική - και την υγεία - έχει να προλαβαίνεις και όχι να θεραπεύεις, ο αυτοκράτωρ Λέων, κατήργησε με διάταγμα κάθε δικαιοδοσία του επισκόπου Ρώμης επί της Εκκλησίας της Ελλάδος (732). Έτσι συντελέσθηκε ένα γεγονός υψίστης εκκλησιαστικής σημασίας: Οι επαρχίες της Ελλάδος συνενώθησαν και εκκλησιαστικώς, με τις λοιπές επαρχίες του κράτους, οι δε μητροπόλεις αυτών υπήχθησαν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ουδέν κακόν, αμιγές καλού.
ΠΗΓΕΣ:
Θεοφάνης «Χρονογραφία», έκδ. Bonn και de Boor.
(ψευδο)Κοδρηνός «Πάτρια Κωνσταντινουπόλεως».
Νικηφόρος "Brev. Hist.".
«Μεγάλη Στρατιωτική και Ναυτική Εγκυκλοπαιδεία».
------------------- 

1. Μύθος έφη
Όταν οι ακροατές μουσικής δεν πλήρωναν, αλλά πληρώνονταν!
Και μιας ο λόγος ανωτέρω περί μουσικών, ας γνωρίζουν ότι ο αρχαίος αυλητής Κανός έλεγε, την ώρα που έπαιζε μουσική με το όργανό του, ότι δεν εγνώριζε τους ανθρώπους! Σε τέτοια έκσταση ήταν! Καθώς έπαιζε τον αυλό, έλεγε, ο ίδιος δοκίμαζε μεγαλυτέρα ευχαρίστηση από τους ακροατές του! Ελέγετο δε, πως οι ακροατές του δεν πλήρωναν χρήματα για να τον ακούσουν, αλλά πληρώνονταν.
Πηγή: Πλούτ. «Ηθικά».
---------------------
 
2. Άρχισαν οι εγγραφές στο Παγκόσμιο Συνέδριο για την Μουσική Εκπαίδευση (Νέοι μουσικοί καλούνται στην Κύπρο)

Λήγει στις 15 Μαΐου 2012 η β΄ περίοδος εγγραφής στο 30ό Παγκόσμιο Συνέδριο της Διεθνούς Ενώσεως για την Μουσική Εκπαίδευση (ISME), το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην Θεσσαλονίκη (15-20 Ιουλίου 2012).
Περισσότερες πληροφορίες: Ελληνική Ένωση για την Μουσική Εκπαίδευση, http://www.eeme.gr/
Εν τω μεταξύ, νέοι μουσικοί καλούνται να συμμετάσχουν στην 4ήμερη διεθνή έκθεση, που θα διεξαχθεί από τις 28 Σεπτεμβρίου έως την 1η Οκτωβρίου 2012 στην Λευκωσία Κύπρου.  Εκεί, θα συναντηθούν περισσότεροι από 200 νέοι σολίστες, συγκροτήματα και ορχήστρες νέων από όλα τα μουσικά είδη.  Πολύεπίπεδη εκπαιδευτική και καλλιτεχνική έκθεση, με ομάδες εργασίας, σεμινάρια, συναυλίες σε ανοικτά θέατρα, εργαστήρια μουσικής και πολλά άλλα. 
Για περισσότερα: http://www.eaymc.org

Η θεατρική oμάδα του Γυμνασίου-Λυκείου Μύρινας Λήμνου στο XVIII Φεστιβάλ Νέων Αρχαίου Κλασικού Δράματος Συρακουσών με τον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλέους

Το Διεθνές Φεστιβάλ Νέων Κλασικού Δράματος έφθασε το 2012 στην 18η οργάνωση και είναι, για την ιδιαιτερότητά του και για την άρτια οργάνωσή του, το πιο σημαντικό ραντεβού νεανικού θεάτρου στον κόσμο! Οι ξένοι ξέρουν και κερδίζουν από την αρχαία Ελλάδα. Μόνον οι Έλληνες δεν ξέρουν.
Η εκδήλωση υποστηρίζεται - και οικονομικά - από το Ιταλικό Ινστιτούτο Αρχαίου Δράματος, ακολουθώντας το ουσιώδες σκεπτικό, που είναι να ευαισθητοποιηθούν οι νέοι και τα σχολεία στην παράδοση και στον κλασικό πολιτισμό, δοκιμάζοντας να κάνουν θέατρο σε διάφορα επίπεδα, ερμηνεύοντας στην ορχήστρα ενός αρχαίου ελληνικού θεάτρου. Δέχονται την κριτική και κρίνουν, παρακολουθώντας τις παραστάσεις αρχαίου δράματος, που από το 1914 παρουσιάζουν θίασοι επαγγελματιών ηθοποιών.
Από τότε που εγκαινιάσθηκε το Διεθνές Φεστιβάλ Νέων Αρχαίου Δράματος, έχει γιγαντωθεί τόσο, ώστε σήμερα να συμμετέχουν σ' αυτό 90 θεατρικές ομάδες, 3.000 νέοι από την Ιταλία και από χώρες της Ευρώπης και της Μεσογείου. Επίσης 30.000 μαθητές παρακολουθούν το Φεστιβάλ. Κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ, η πόλις του Παλατσόλο Ακρέϊντε (Palazzolo Acreide), γίνεται το επίκεντρο πολιτισμού σ' όλην την περιοχή. Το Παλατσόλο Ακρέιντε είναι μία πόλις 9.500 κατοίκων και βρίσκεται στην ΝΑ. Σικελία, 31 χλμ. Δ. των Συρακουσών. Είναι σταυροδρόμι πολλών δρόμων τουριστικού ενδιαφέροντος. Είναι η αρχαία ελληνική πόλις Άκραι της Μεγάλης Ελλάδος και κτίσθηκε το 664-663 π.Χ. από τους Κορινθίους, 70 χρόνια μετά το κτίσιμο της πόλεως των Συρακουσών. Θεωρείται δε προέκτασή της στο εσωτερικό της Σικελίας. Έκειτο μεταξύ αυτής και της Καμαρίνης, στο όρος Ακραίον λέπας. Κατεστράφη ολοσχερώς το 827 μ.Χ. από τους άραβες. Ξαναεμφανίσθηκε μετά από αρχαιολογικές ανασκαφές τον 16ο αι. 
Το αρχαίο ελληνικό θέατρο, στο οποίο θα δοθούν οι παραστάσεις του φεστιβάλ, κτίσθηκε μαζί με το βουλευτήριο της πόλεως στα μέσα του 2ου π.Χ. αι. και μπορεί να δεχθεί 800 θεατές!
Σ' αυτό το Φεστιβάλ οι θεατρικές ομάδες παρουσιάζουν συνήθως, αυθεντικές αρχαίες ελληνικές τραγωδίες, καθώς και πρωτοπόρες διασκευές κλασικού δράματος.
Από την Ελλάδα, εκτός από το Γυμνάσιο-Λύκειο της Μύρινας, που θα παρουσιάσει το έργο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλέους, που έχει σχέση άλλωστε με την ιστορία του νησιού του, την Λήμνο των Θρακικών Σποράδων, την Πέμπτη 10 Μαϊου, συμμετέχουν:

 το καλλιτεχνικό σχολείο Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης με το έργο «Αντιπολεμικά αποσπάσματα» του Ευριπίδου,

 το Λύκειο Μεσσήνης με το έργο «Ιφιγένεια εν Ταύροις» επίσης του Ευριπίδου,

  η θεατρική ομάδα της Ευαγγελικής Σχολής με το έργο «Τρωάδες» του Ευριπίδου και

  το Λύκειο της Καλλιθέας με το έργο «Συμπόσιο» του Ξενοφώντος.
 
 

No comments :

Post a Comment

Only News

Featured Post

“The U.S. must stop supporting terrorists who are destroying Syria and her people" : US Congresswoman, Tulsi Gabbard

US Congresswoman, Tulsi Gabbard, recently visited Syria, and even met with President Bashar Al-Assad. She also visited the recently libe...

Blog Widget by LinkWithin