Monday, February 4, 2013

Θεσσαλονίκη: «Θέατρο παραλόγου» με τα αρχαία στο μετρό καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι

«Θέατρο παραλόγου» χαρακτηρίζει, σε ανακοίνωσή του, το σωματείο εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, την κατάσταση που έχει προκύψει μετά την αποκάλυψη του Μαρμαρόστρωτου Δρόμου στο Σταθμό Βενιζέλου. Παράλληλα, καλεί όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να «αναλάβουν τις ευθύνες τους, να πάψουν να παίζουν περίεργα πολιτικά και μικροκομματικά παιχνίδια σε βάρος των εργαζομένων, με αφορμή την πολιτιστική μας κληρονομιά και να καθίσουν τώρα στο τραπέζι, προκειμένου να διαμορφωθεί μία άμεση, οικονομική και συνάμα αντίστοιχη της αρχαιολογικής αξίας του ευρήματος λύση και να αξιοποιήσουν το υπάρχον, έμπειρο και ικανό επιστημονικό και εργατικό προσωπικό, στην υλοποίηση της λύσης που θα επιλεγεί».

Όπως αναφέρει το σωματείο στην ανακοίνωσή του «Σωματεία, Σύλλογοι, Θεσμικοί και μη φορείς της πόλης διαγκωνίζονται για το ποιος αγαπάει περισσότερο ή όχι την πολιτιστική μας κληρονομιά, ποιος “εμποδίζει” την ανάπτυξη και τελικά ποιος θέλει ή δεν θέλει να γίνει το έργο». Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι κανείς δεν κάνει έστω μια αναφορά «όχι μόνο για τις συνέπειες αυτών των προτάσεων σε επίπεδο μετώπου εργασίας, των περίπου 400 ατόμων που εμπλέκονται στο αρχαιολογικό τμήμα του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά κυρίως για τη θέση και την προσφορά που θα μπορούσαν να έχουν όλοι αυτοί, στη διάθεση ανάδειξης και αξιοποίησης των ευρημάτων των ανασκαφών».
Η ανακοίνωση των εργαζομένων:
«Εδώ και αρκετές ημέρες, με αφορμή την αποκάλυψη του Μαρμαρόστρωτου Δρόμου στο Σταθμό Βενιζέλου, όλοι όσοι εμπλεκόμαστε αμέσως ή εμμέσως με τις εργασίες κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, έχουμε γίνει μάρτυρες ενός θέατρου του παραλόγου, όπου Σωματεία, Σύλλογοι, Θεσμικοί και μη φορείς της πόλης διαγκωνίζονται για το ποιος αγαπάει περισσότερο ή όχι την πολιτιστική μας κληρονομιά, ποιος «εμποδίζει» την ανάπτυξη και τελικά ποιος θέλει ή δεν θέλει να γίνει το έργο. Παράλληλα, διατυπώνονται προτάσεις οι οποίες τελικά, δεν γνωρίζουμε ούτε το επίπεδο, ούτε το κόστος υλοποίησης τους. Πουθενά όμως δεν βρίσκουμε σε όλες αυτές τις σκέψεις και τις προτάσεις, έστω μία αναφορά, όχι μόνο για τις συνέπειες αυτών των προτάσεων σε επίπεδο μετώπου εργασίας, των περίπου 400 ατόμων που εμπλέκονται στο αρχαιολογικό τμήμα του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά κυρίως για τη θέση και την προσφορά που θα μπορούσαν να έχουν όλοι αυτοί, στη διάθεση ανάδειξης και αξιοποίησης των ευρημάτων των ανασκαφών. Την ίδια στιγμή, μας δημιουργούνται προβληματισμοί, έντονοι για την επιλογή του χρόνου διατύπωσης όλων αυτών των ζητημάτων καθώς:
Για αντίστοιχά ευρήματα, συνεχίζουν οι εργαζόμενοι, όπως η συνέχεια του Μαρμαρόστρωτου Δρόμου στο Σταθμό Αγίας Σοφίας, τα εντυπωσιακά κινητά ευρήματα, πχ τα εννέα χρυσά στεφάνια αλλά και τον Προκασσάνδρειο οικισμό που αποκαλύφθηκε στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, «ουδείς από τους παραπάνω φορείς ασχολήθηκε ή ενδιαφέρθηκε για την τύχη τους. Ιδιαίτερα δε όταν η σχετική απόφαση του ΚΑΣ, για τον Μαρμαρόστρωτο Δρόμο του Σταθμού Αγίας Σοφίας, απαιτούσε μελέτη ανάδειξης, την οποία κανείς μέχρι σήμερα δεν την έχει δει».
Ενώ, ήταν γνωστό και βέβαιο πως θα αποκαλυφθεί το συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό εύρημα, καθώς είχε προηγηθεί το αντίστοιχο στο Σταθμό Αγίας Σοφίας, δεν είχε γίνει καμία πρόβλεψή αλλά όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς εκ των υστέρων μπήκαν στη διαδικασία να υποβάλλουν σκέψεις και προτάσεις.
Ενώ, το θέμα της διατήρησης ή μη του ευρήματος πήρε αρχικά αναβολή συζήτησης στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ουδείς από όλους όσους μιλούν τώρα για την ανάδειξη, δεν εκμεταλλεύτηκε το χρονικό εκείνο διάστημα, ώστε να διαμορφώσει μία τεκμηριωμένη και πλήρη πρόταση ανάδειξης. Φυσικά, είναι πιο εύκολο να κάνει κανείς ακίνδυνη κριτική εκ των υστέρων, γνωρίζοντας μάλιστα πως τα περιθώρια αλλαγής της είναι ελάχιστα.
Μέχρι στιγμής, ως εργαζόμενοι στο έργο, δεν έχουμε δει να γίνεται καμία κουβέντα για το προσωπικό, την οργάνωση και τη διαχείριση της έρευνας στις επεκτάσεις προς Καλαμαριά και Σταυρούπολη.
Μέχρι στιγμής, δεν έχει γίνει καμία νύξη από όλους όσους μιλούν τώρα, για τη μελέτη και τη δημοσίευση όλου αυτού του τεράστιου όγκου αρχαιολογικής πληροφορίας που έχει ήδη αποκαλυφθεί και το οποίο ταυτόχρονα θα προσέφερε θέσεις εργασίας τόσο σε αρχαιολόγους όσο και σε εργάτες, τεχνίτες, συντηρητές κλπ.
Κανείς δεν αντιλαμβάνεται ή θέλει να αντιληφθεί πως όλη αυτή η κωλυσιεργία, δημιουργεί κενό εργασίας, το οποίο εξυπηρετεί όσους επιθυμούν να επικαλεστούν την έλλειψη αντικειμένου, προκειμένου να απολύσουν όλους όσους εργάζονται στο αρχαιολογικό τμήμα.
Κανείς δε φαίνεται να θέλει να αντιληφθεί τη σημαίνει αυτή η κωλυσιεργία, για την τύχη του ίδιου του έργου.
Το Σωματείο Εργαζομένων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, ήδη από τον Σεπτέμβριο, μιλούσε για τη σημασία και τη σπουδαιότητα ανάδειξης όλου του αρχαιολογικού πλούτου από τις σωστικές ανασκαφές και διαθέτει πλήρη, τεκμηριωμένη μελέτη, την οποία και θα παρουσιάσουμε άμεσα σε σχετική Συνέντευξη Τύπου.
Παράλληλα, περιμένουμε και μάλιστα πλέον απαιτούμε από πλευράς των εμπλεκόμενων φορέων και ιδιαίτερα από όσους διαθέτουν συνδικαλιστικό ρόλο:
Να αναλάβουν επιτέλους τις ευθύνες τους.
Να πάψουν να παίζουν περίεργα πολιτικά και μικροκομματικά παιχνίδια σε βάρος των εργαζομένων, με αφορμή την πολιτιστική μας κληρονομιά και να καθίσουν τώρα στο τραπέζι, προκειμένου να διαμορφωθεί μία άμεση, οικονομική και συνάμα αντίστοιχη της αρχαιολογικής αξίας του ευρήματος λύση.
Να αξιοποιήσουν το υπάρχον, έμπειρο και ικανό επιστημονικό και εργατικό προσωπικό, στην υλοποίηση της λύσης που θα επιλεγεί.
Διαφορετικά, θα είναι όλοι υπεύθυνοι και συνένοχοι, τόσο για την μέχρι τώρα διαμορφωθείσα τελματώδη κατάσταση όσο και για την τύχη των εργαζομένων».
.agelioforos.gr
4/2/13

3 comments :

  1. Μετρό Θεσσαλονίκης: Οι αρχαιολόγοι αντιστέκονται στην καταστροφή της εθνικής μας κληρονομιάς......

    ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ

    ΤΟΠΙΚΗ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

    Θεσσαλονίκη, 11/2/2013

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Από τα μέσα του προηγούμενου μήνα το ζήτημα της τύχης των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στην περιοχή του σταθμού της οδού Βενιζέλου απασχολεί την κοινή γνώμη της Θεσσαλονίκης.

    Ως Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων από την πρώτη στιγμή αντιδράσαμε στην απόφαση για τη μεταφορά των αρχαιοτήτων από το σταθμό της Βενιζέλου στο χώρο του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά και ζητήσαμε την επανεξέταση της και την εξάντληση όλων των περιθωρίων για την εξεύρεση τεχνικής λύσης για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων κατά χώραν και την ενσωμάτωσή τους στο σταθμό του μετρό.

    Παρά την αρκετά μεγάλη συζήτηση όλο αυτό το διάστημα δεν έχει καταστεί δυνατό να αποσαφηνιστούν οι απορίες μας σχετικά με το ζήτημα. Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ δεν έχει μέχρι τώρα εκθέσει με συγκεκριμένο τρόπο τους λόγους για τους οποίους θεωρεί ότι είναι αδύνατη η διατήρηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό και ευνοεί την καλλιέργεια φημολογίας σχετικά με την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του έργου. Όλες οι σχετικές δημόσιες τοποθετήσεις γίνονται με την επίκληση στοιχείων στα οποία κανένας άλλος δεν έχει πρόσβαση και τα οποία παρουσιάζονται ως αδιαμφισβήτητα.

    Μία από τις πιο συχνές αιτιάσεις, που δεχόμαστε όσοι ασχολούμαστε με την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, είναι ότι ενδιαφερόμαστε περισσότερο για το παρελθόν και λιγότερο για το μέλλον της κοινωνίας και γι’ αυτό αποτελούμε παράγοντες ανασχετικούς της «προόδου». Στην προκειμένη περίπτωση λοιπόν δηλώνουμε απερίφραστα ότι το βλέμμα μας είναι στραμμένο στο μέλλον. Η αρχαιολογική έρευνα αποκάλυψε στο σταθμό της Βενιζέλου ένα αρχαιολογικό σύνολο εμβληματικό για την πόλη, η ενσωμάτωση του οποίου στο σταθμό του μετρό θα αναμορφώσει την μελλοντική εικόνα της πόλης και θα αποτελέσει σημαντικό πυλώνα για την τουριστική προβολή και την οικονομική της ανάπτυξη.

    Επειδή λοιπόν το βλέμμα μας είναι στραμμένο προς το μέλλον της Θεσσαλονίκης απευθυνόμαστε σε όλους όσοι το αντιλαμβάνονται μέσα από μια μακροπρόθεσμη προοπτική.

    Καλούμε για άλλη μια φορά να ανοίξει η ανασκαφή στο κοινό, ώστε όλοι οι θεσμικοί φορείς και οι πολίτες της Θεσσαλονίκης αποκτήσουν σαφή αντίληψη για το εύρημα και για τη σημασία της κατά χώρα διατήρησής του.

    Καλούμε το Δήμαρχο και τις δημοτικές παρατάξεις να αφιερώσουν μία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις αρχαιότητες του σταθμού της Βενιζέλου για να παρουσιαστούν, όσο το δυνατό πιο τεκμηριωμένα οι προτάσεις για το μέλλον τους.

    Ζητούμε από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ να θέσει στη διάθεση του Συλλόγου μας και όλων των ενδιαφερόμενων τα απαραίτητα τεχνικά στοιχεία του σταθμού, ώστε να είναι δυνατή η εκπόνηση και άλλων μελετών.

    Επειδή η στάση μας απέναντι στα αρχαιολογικά ευρήματα της Βενιζέλου δεν είναι μόνο ενδεικτική της στάση μας απέναντι στην ιστορία της Θεσσαλονίκης, αλλά σε μεγάλο βαθμό θα καθορίσει τη μελλοντική εικόνα της πόλης, είναι σημαντικό οποιαδήποτε απόφαση να ληφθεί με τη συναίσθηση του ιστορικού της βάρος και όχι στο πλαίσιο της συγκεκριμένης συγκυρίας.
    Πηγή: olympia.gr

    ReplyDelete
  2. Διαμάχης συνέχεια για τα αρχαία στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου[I] .....
    ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΤΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
    (http://www.agelioforos.gr)

    Για καθυστέρηση 2-3 χρόνια, οικονομική επιβάρυνση μερικών δεκάδεων εκατομμυρίων ευρώ, ακόμα και το ενδεχόμενο καταγγελίας της σύμβασης κάνουν λόγο οι εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό ΑΕ σε περίπτωση που γίνει κατάργηση του σταθμού επί της οδού Βενιζέλου, λόγω των αρχαιοτήτων, που έχουν έρθει στο φως κατά τη διάρκεια των εργασιών.

    Οι ίδιοι χαρακτηρίζουν το ενδεχόμενο αυτό ως «ταφόπλακα» για το έργο και αντιπροτείνουν ως καλύτερη δυνατή λύση τη μεταφορά και έκθεση σ' άλλο χώρο ως ενιαίο σύνολο, χωρίς ωστόσο πέρα από το κόστος, να υπάρχει διαθέσιμο ούτε το χρονοδιάγραμμα μεταφοράς, αλλά ούτε και ο χώρος των τουλάχιστον 1600 τ.μ. που απαιτείται για το εγχείρημα.

    «Το μεγαλύτερο έργο της χώρας και της πόλης το βρήκαμε ημιθανές και το κρατήσαμε στη ζωή» ανέφερε κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου (διάρκειας σχεδόν δύο ωρών), ο γ.γ. Δημοσίων Εργων, Στράτος Σιμόπουλος και συμπλήρωσε: «Με κόπο παραδώσαμε τους περισσότερους σταθμούς και σε περίπτωση που το εμπόδιο αυτό δεν το ξεπεράσουμε θα είναι μια ταφόπλακα στο έργο. Σεβόμαστε τη σημασία των ευρημάτων και την ιστορική μνήμη. Ωστόσο, η απόφαση του ΚΑΣ -στην οποία εκπροσωπείται η Ενωση Ελλήνων Αρχαιολόγων- η απόφαση ήταν ομόφωνη 17-0. Δεν υπάρχει όμως τεχνική λύση ενσωμάτωσης των ευρημάτων στο σταθμό. Ταυτόχρονα δεν μπορεί να καταργηθεί ο σταθμός, διότι θα έχουμε ένα έργο κουτσουρεμένο, ενώ ο ανασχεδιασμός του θα το πάει χρόνια πίσω».

    Παραπλάνηση και καθυστέρηση

    «Ενα θέμα ανύπαρκτο για τον τεχνικό κόσμο, που πήρε μια δημοσιότητα υπέρ του δέοντος. Η παραπλάνηση στη χώρα μας εθνικό σπορ και έχουμε κουραστεί να ακούμε λόγια και ανεύθυνες δηλώσεις» υπογράμμισε και ο πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε, Χρήστος Τσίτουρας, ο οποίος προέβη σε μια αναλυτική παρουίαση των λόγων που δεν καθιστούν δυνατή την κατάργηση του επίμαχου σταθμού διευκρινίζοντας ότι μεταξύ άλλων κάτι τέτοιο θα ισοδυναμούσε με αύξηση κόστους και ανάγκη κατασκευής πρόσθετων έργων στους παρακείμενους σταθμούς Δημοκρατίας και Αγίας Σοφίας, τροποποίηση των ήδη κατασκευασμένων τμημάτων, καθυστέρηση χρονική 2-3 χρόνια, μειωμένη εξυπηρέτηση του κοινού, αλλαγές και τροποποιήσεις σε τεχνικές υποδομές που στηρίζουν όλες τη λειτουργία της γραμμής, αφού θα ήταν αδύνατον να στηριχτούν από τους δυο παρακείμενους σταθμούς, περιβαλλοντικές και οικονομικές επιτπώσεις για τον εμπορικό κόσμο της περιοχής, ακόμα και καταγγελία σύμαβασης και αποχώρησης εταίρων.

    Ωστόσο, ακόμα και αν οι δυσκολίες αυτές- τεχνικές και οικονομικές θα μπορούσαν να επιλυθούν- δεν υπάρχει χωροταξική εναλλακτική για τη δημιουργία νέου σταθμού, όπως υπήρξε στην περίπτωση της αλλαγή σχεδιασμού για την περιοχή του Κεραμείκου στην περίπτωση του μετρό της Αθήνας. Μια αλλαγή, που όπως διευκρίνισε ο κ. Τσίτσουρας στοίχισε επιπλέον 150 εκ. ευρώ και επέφερε καθυστέρηση 3 χρόνων. Εναλλακτικά, πρότεινε ότι τα αρχαία «θα μπορούσαν να μεταφερθούν, να κατασκευαστεί το μετρό και να τοποθετηθεί εκ νέου μέρος αυτών στο κάτω επίπεδο της αποβάθρας καλυμμένα μ 'ένα γυάλινο δάπεδο ώστε τα αρχαία να είσαι σε άμεση οπτική επαφή με το κοινό»......

    http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=1&artid=168675

    ReplyDelete
  3. Διαμάχης συνέχεια για τα αρχαία στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου[I] .....
    ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΤΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
    (http://www.agelioforos.gr)

    Εκθεσιακός χώρος 1.600 τ.μ.

    Ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του καθηγητή του ΑΠΘ, μέλου της Ακαδημίας και συμβούλου της Αττικό Μετρό ΑΕ, Μιχάλη Τιβέριου: «Εμείς οι Ελληνες πολλές φορές αποφασίζουμε βάσει καρδιάς και όχι βάσει μυαλού. Αυτοί που χάραξαν τη διαδρομή ξέρανε από το 2006 τη σημασία των αρχαιοτήτων και εκπλήσσομαι που λένε τώρα ότι λένε. Από τον Οκτώβριο που αναζητούμε μια λύση βεβειώθηκα ότι δεν υπάρχει άλλη από τη μεταφορά τους προκειμένου να εκτεθούν αλλού. Εχω δε την εντύπωση ότι κάτω από αυτές υπάρχουν και άλλες αρχαιότητες. Ωστόσο, δε πρέπει να ξεχνάμε ότι δεν πρέπει να διασπάσουμε το μνημείο, και ότι για τη συνολική έκθεση του απαιτείται ένας χώρος 1.600 τ.μ.».

    Πάντως, εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό ΑΕ, διευκρίνισαν ότι το κόστος μεταφοράς των αρχαίων από το σταθμό της Βενιζέλο υπολογίζεται στα 500.000 ευρώ, ενώ μέχρι τώρα το κόστος των αρχαιολογικών εργασιών ανέρχεται στα 20 εκ. ευρώ, όταν για το συνολικό έργο η πρόβλεψη είναι στα 90 εκ. ευρώ.

    Τέλος και ο αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής, αλλά και μέλος του ΔΣ του Αττικό Μετρό ΑΕ, Κωνσταντίνος Ζέρβας τάχθηκε υπέρ της μεταφοράς των αρχαιοτήτων: «Είμαστε μπροστά σ' ένα ακόμα διχασμό, σ' ένα νέο δίλημμα εκτός και αν θέλουμε μια ακόμα υποθαλάσσια αρτηρία, ή μια πλατεία Δικαστηρίων, αν προτιμούμε κουφάρια και σκουπίδια ή μια περιφερειακή οδός. Κινδυνεύουμε να μπούμε σε νέες περιπέτειες όταν για το έργο αυτό έχει δαπανηθεί περισσότερο χρήμα απ' οπουδήποτε αλλού». Ο ίδιος πάντως, υπογράμμισε ότι πρέπει να εξετασθεί το θέμα της μεταφοράς προκειμένου να μείνουν στα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης και μετά τη μεταφορά τους τα αρχαία.

    http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=1&artid=168675

    ReplyDelete

Only News

Featured Post

“The U.S. must stop supporting terrorists who are destroying Syria and her people" : US Congresswoman, Tulsi Gabbard

US Congresswoman, Tulsi Gabbard, recently visited Syria, and even met with President Bashar Al-Assad. She also visited the recently libe...

Blog Widget by LinkWithin